آموزش فارسی App Inventor

آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با آپ اینونتور (بدون کد نویسی) و کاملا ساده

آموزش فارسی App Inventor

آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل با آپ اینونتور (بدون کد نویسی) و کاملا ساده

این وبلاگ به شما کمک می کند تبدیل به یک مخترع اپلیکیشن (برنامه کاربردی) شوید، کسی که نه تنها از یک گوشی یا تبلت استفاده می کند، بلکه کنترل آن را به دست می گیرد. شما یاد می گیرید چگونه تعدادی اپلیکیشن سرگرم کننده ساخته و همچنین در این مسیر، با چندین مهارت برنامه نویسی که می توانید از آنها در تعداد زیادی از سایر زبان های برنامه نویسی استفاده کنید، را فرا می گیرید. ما این وبلاگ را برای علاقمندان به برنامه نویسی اندروید راه انداختیم، اما هرکسی که در مورد برنامه نویسی و دستگاه های تلفن همراه کنجکاو است، آن را مفید خواهد یافت.

ما اصلاً از شما انتظار نداریم که دانش برنامه نویسی داشته باشید، از خیلی ابتدا شروع می کنیم (شما از اینکه چگونه سریع یاد می گیرید، شگفت زده خواهید شد).  شما نیاز به فهمیدن روش استفاده از صفحه کلید و ماوس، چگونگی ذخیره سازی فایل ها و روش استفاده از مرورگرهای وب مانند Chrome، Firefox یا Safari دارید. همچنین درمی یابید که یادگیری نحوه استفاده از گوشی هوشمند اندرویدی و دستیابی به منوی تنظیمات آن نیز مفید می باشد. اگر بتوانید این موارد را انجام دهید، می توانید خیلی سریع به جلو پرش کرده و شروع به ساختن اپلیکیشن ها کنید.

سعی می کنیم مطالب کاربردی را خدمتتان ارائه بدهیم. قبل از شروع خوب است که با تمرکز روی چند عنوان با کلیات آشنایی پیدا کنید.

- توسعه نرم افزارهای موبایل 

چرا به برنامه "توسعه نرم افزار" و به برنامه نویسان و سازندگان نرم افزار "توسعه دهنده" گفته میشود، چون تمامی نرم افزار ها بر اساس یک زبان که قبلا ساخته شده نوشته می شوند؛ در واقع هر نرم افزار یک توسعه و چیدمان از یک زبان برنامه نویسی هست به همین دلیل به برنامه نویسان توسعه دهنده یا Developer گفته می‌شود.

- موبایل

وقتی می خواهیم در مورد توسعه نرم افزارهای موبایلی صحبت کنیم باید سیستم عامل خود را مشخص کنیم موبایل ها از سیستم عامل های مختلف پشتیبانی می کنند. در گذشته سیستم عامل  جاوا و سیمبین را داشتیم در حال حاضر بازار موبایل در دسترس سیستم عامل اندروید، ios و با فاصله نسبتا زیاد سیستم‌عامل ویندوزفون که هر کدام از این سیستم عامل ها نرم افزارهای توسعه مختص خودش را دارد برای مثال در اندروید محبوبترین نرم افزار اندروید استودیو می باشد. بعضی از نرم افزارها چند سیستم عامل را پشتیبانی می کنند مانند نرم افزار "زامارین" که سیستم عامل اندروید و ios را پشتیبانی می کند.

نرم افزار بعدی App Inventor می باشد. اپ اینونتور یک نرم افزار برای توسعه نرم افزارهای موبایل هست.  اپ اینونتور دارای ویژه گیهایی منحصر بفرد است که آن را از دیگر نرم افزارهای توسعه دهنده ی موبایلی متمایز می نماید :

1- نرم افزاری تحت وب برای توسعه دهندگان برنامه های موبایلی

این بسته نرم افزاری با شهرت جهانی که کمتر در ایران شناخته شده هست، اگربخواهیم به مزیت های این نرم افزار نگاهی داشته باشیم میتوانیم در ابتدا به تحت وب بودن برنامه اشاره کنیم که نیازی به نصب یک فایل حجیم و پیچیده روی رایانه خودتان ندارید. یعنی برای کار با این نرم افزار وابسته به رایانه شخصی خودتان نیستید و در هر زمان و هر مکان که شما به یک اتصال اینترنت و یک رایانه دسترسی داشته باشید می توانید وارد فضای کاربری خودتان شوید و به توسعه نرم افزار به پردازید.

2- چندین سیستم عامل را پوشش می دهد

در حال حاضر این نرم افزار تنها سیستم عامل اندروید را پوشش میدهد ولی با فراخوانی که چند وقت پیش توسعه دهندگان این نرم افزار با شرکت مربوطه داد و از کاربر هایش برای ارتقاء نرم افزار کمک خواست و توانست کمک مالی مد نظر خودش را برای افزودن سیستم عامل ios به این نرم افزار تامین کند که این تاییدنامه ی شرکت ارائه شده، تاییدی است بر این مطلب و طبق قول شرکت به زودی این سیستم عامل افزوده می شود. و می توان پیش بینی کرد که ویندوز فون هم تحت پوشش این نرم افزار قرار بگیرد.

3- بدون نیاز به زبان برنامه نویسی

ویژگی سوم و ویژگی اصلی اپ اینونتور که هیچ نرم افزاری نمیتواند با آن رقابت کند، توسعه نرم افزارهای موبایل بدون نیاز به هیچگونه زبان برنامه نویسی هست یا برنامه نویسی بدون نیاز به زبان برنامه نویسی  یا به اختصار بی‌زبان .یعنی بدون هیچگونه وابستگی به زبان برنامه نویسی، به برنامه نویسی و توسعه نرم افزار موبایل بپردازید.

حالا چرا این مزیت حساب می شود؟شما برای توسعه نرم افزار نیاز به تبحر به چندین زبان برنامه نویسی دارید برای مثال در اندروید استودیو شما باید به زبان برنامه نویسی جاوا و html تسلط داشته باشید و یک دوره طولانی کاربری نرم افزار اندروید استودیو را بگذرانید تا بتوانید به یک توسعه دهنده نرم افزارهای اندرویدی تبدیل شوید یا در زامارین شما به یک زبان برای برنامه نویسی مثل C ، یک زبان برای طراحی UI مثل XML و تسلط بر ویژوال استودیو دارید که هر کدام از اینها وقت گیر و دقیق و با صرف هزینه های گزاف گذرانده شوند. این نکته را باید مد نظر قرار دهیم که وقتی درباره تسلط به یک زبان برنامه نویسی تاکید می کنیم ماجرا با حفظ چند کد فرق می نماید، شما باید به سینتاکس آن زبان و دستورات آن در شرایط مختلف کاملا آشنا باشید که خودش به تنهایی یک دوره ی طولانی میطلبد، ولی در اپ اینونتور با ماژولها و بلوکهای آماده، که قبلا در پس آنها برنامه نویسی های پیچیده صورت گرفته، بدون نیاز به هیچگونه یادگیری زبان برنامه نویسی وبا شیوه ای کاملا ویژوال و بصری بجای روشهای نگارش محور که در نرم افزارهای دیگر پیاده شده به توسعه نرم افزارهای موبایلی بپردازید. در این نرم افزار کد نویسی کلا برچیده شده است.

اگر بخواهیم مثالی بزنیم تا با پلاتفرم اپ اینونتور بیشتر آشنا بشویم، میتوانیم به مقایسه ویندوز و داس اشاره کنیم. کسانی که با سیستم عامل داس آشنایی داشتند میدانند برای هر دستوری باید یک کد وارد کرد تا عملی انجام بشود اما در ویندوز تمام این کارها برچیده شده و ما فرامین را بصورت ویژوال و بصری انجام میدهیم و با کلیک بر روی یک آیکون یا شکلک دستورات مختلفی انجام میشوند. مثال دیگری که می توان در اینجا باز به آن اشاره نمود برای کسانی که در زمینه ی طراحی وبسایت کار میکنند کاملا آشناست، شما برای طراحی یک صفحه وب به دانستن زبانهای PHP، CSS و HTML نیاز دارید؛ البته برای طراحی یک سایت زبانهای دیگری هم هست ولی در این مثال این زبانها مد نظر ماست، که هر زبانی بصورت جداگانه نیاز به یادگیری و صرف وقت و هزینه دارد، اما وورد پرس با استفاده از پلاگین ها و پوسته های آماده به کاربرانش این امکان را داده است تا بدون برنامه نویسی، به طراحی وب بپردازند. اپ اینونتور بر مبنای همین ایده نرم افزار خود را طراحی و کدنویسی را از این فرایند حذف کرده است و برنامه نویسی را از توسعه نرم افزار جدا نموده بطوری که بدون برنامه نویسی برنامه نویسی کنید و این همان مزیت بزرگ اپ اینونتور است.

البته ما در پستهای وبلاگ دوباره بعضی از موضوعات بصورت مختصر مطرح شده را بیشتر و مفصل تر در دسته ی مقدماتی خواهیم شکافت. در کنار مطالب دسته بندی شده در مقدماتی و پیشرفته پروژه هایی ساده در قسمت پروژه ها انتشار خواهیم داد و در قسمت دانلود فایلهای پروژه ها و فایلهای مورد نیاز برای دانلود قرار خواهیم داد. ما برای تهیه مطالب این وبلاگ از منابع مختلف استفاده بردیم که شامل سایتها و کتب مربوط به موضوع اپ اینونتور در سراسر وب کردیم بخصوص منابع و کتب ارائه شده از سوی سایت MIT App Inventor می باشد.

امیدواریم با مطالعه مطالب این وبلاگ بتوانید با توسعه نرم افزار موبایل آشنایی و مهارت لازم را پیدا نمایید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی